Ubiór roboczy to prawdziwy temat-rzeka. W niektórych branżach nie stosuje się go wcale, w innych jedynie ze względów estetycznych, a w jeszcze innych ze względów ochronnych. Jeśli ktoś wcześniej nie pracował w branży wymagającej jego stosowania (bądź dopiero zaczyna swoją pierwszą pracę ogółem), może nie wiedzieć, czego się w tym zakresie spodziewać. Choćby w kwestii tego, czy taki ubiór w ogóle będzie potrzebny (a jeśli tak, to dlaczego) i kto powinien za niego zapłacić.
Warto dowiedzieć się więcej na ten temat. Choćby po to, aby uniknąć niepotrzebnego płacenia za coś, co można otrzymać całkowicie za darmo. Wszystkie najważniejsze informacje w tym zakresie zebraliśmy dla Was poniżej. Zapraszamy!
Kiedy wykorzystuje się odzież roboczą?
Kwestię tego, co pracownik nosi podczas wykonywania obowiązków służbowych regulują przepisy dotyczące BHP. Wskazują one, że odzież robocza jest wymagana, gdy zostanie spełniony przynajmniej jeden z dwóch warunków:
- jej zastosowanie będzie wymagane, aby zachować bezpieczeństwo i higienę pracy
- podczas pracy własne ubranie pracownika mogłoby ulec zabrudzeniu lub zniszczeniu.
Ten pierwszy przypadek dotyczy przede wszystkim pracowników fizycznych, chociaż nie tylko. W toku pracy są oni narażeni na takie zagrożenia, jak otarcie, przecięcie, zmiażdżenie, oparzenie, kontakt z niebezpiecznymi substancjami, upadek przedmiotów na głowę i nie tylko – w zależności od wykonywanych obowiązków. W związku z tym powinien on wykorzystywać takie elementy odzieży, jak specjalne kurtki czy spodnie ochronne, a także okulary, rękawice czy kamizelki odblaskowe. Przepisy wymagają także zastosowania odpowiedniego obuwia. Celem jest sprawienie, że ryzyko związane z pracą, a także potencjalne obrażenia, które można odnieść podczas jej wykonywania zostaną zminimalizowane.
Jeśli zaś chodzi o drugą sytuację, to może ona dotyczyć na przykład pracowników restauracji czy malarzy. Ich praca w dużej mierze nie jest niebezpieczna, natomiast ryzyko zabrudzenia własnych ubrań jest duże. Czasami ubrania robocze mogą być potrzebne także w trzecim typie sytuacji, nieokreślonym w przepisach, ale wspomnianym na początku tego artykułu. Chodzi tutaj o względy estetyczne. W samolocie znajdziemy stewardów i stewardessy w charakterystycznych strojach, a w takich miejscach, jak banki czy biura, często również można się spotkać z dress code wymagającym eleganckiego ubioru.
Kto płaci za odzież roboczą?
Prawo jest jasne w tej kwestii – odzież robocza powinna być udostępniana pracownikowi nieodpłatnie. Natomiast cały czas pozostaje ona własnością pracodawcy, więc na przykład w przypadku zwolnienia czy odejścia z firmy może on wymagać jej zwrócenia.
Jednocześnie pracodawca może domagać się zwrotu części poniesionych kosztów, jeśli pracownik ze swojej winy zniszczy lub zgubi wyposażenie.