Szukając informacji na temat różnych nowinek i trendów w zakresie marketingu, można natrafić coraz częściej na taką frazę, jak Marketing Automation, czyli w wolnym tłumaczeniu automatyzacja marketingu. Na czym to dokładnie polega i dlaczego coraz więcej firm decyduje się na skorzystanie z rozwiązań tego typu? Wszystko wyjaśnimy poniżej. Zapraszamy!
Czym jest Marketing Automation?
Marketing automation, jak wskazuje już sama nazwa, polega na automatyzacji pewnych działań marketingowych, w tym przede wszystkim agregacji i analizy danych, ale nie tylko. Celem marketing automation jest usprawnienie funkcjonowania firmy, ale też ułatwienie życia pracownikom, którzy zamiast marnować czas na żmudną analizę danych, mogą zająć się ważniejszymi zadaniami, które wymagają udziału ludzkiego pracownika, a nie tylko maszyny.
W ramach automatyzacji marketingu wykorzystuje się różnorakie programy i narzędzia. Zanim się na któreś zdecydujemy, warto zapoznać się z dobrym przewodnikiem po Marketing Automation, który szerzej wytłumaczy nam ten koncept i przekaże praktyczne porady na temat tego, w jaki sposób można go wdrożyć w swojej firmie.
Kiedy sprawdzi się automatyzacja marketingu?
Automatyzacja marketingu może obecnie w mniejszym lub większym stopniu przydać się praktycznie każdej firmie. Szczególnie przydatna będzie jednak w przedsiębiorstwach średnich i dużych. Wynika to z faktu, że zbierają one bardzo wiele informacji o swoich klientach, z wielu źródeł (strony internetowej, mailingu, mediów społecznościowych i nie tylko).
Przeanalizowanie tych wszystkich danych pod kątem istotnych marketingowo czynników samodzielnie zajęłoby dużo czasu i byłoby mało efektywne. Dlatego też automatyzacja jest tak ważna – zresztą nie tylko w marketingu, ale także w coraz większej ilości obszarów działania firm.
W każdej branży i firmie sprawdzać się mogą inne rozwiązania, dlatego też do automatyzacji należy podchodzić indywidualnie, szukając metod i narzędzi, które okażą się użyteczne w naszym konkretnym przypadku. Jeśli będziemy podejmować dobre decyzje, szybko może się okazać, że skuteczność naszych działań marketingowych znacząco wzrośnie, co z kolei przełoży się na przychody firmy.
Nie musimy obawiać się kwestii wdrożenia narzędzi z zakresu Marketing Automation czy przeszkolenia pracowników w korzystaniu z nich – w tych dziedzinach mogą nam pomóc specjaliści, którzy zajmują się konkretnie pomaganiem firmom w tym zakresie. Z ich pomocą cały proces powinien przebiec szybko, sprawnie i bez jakichkolwiek problemów, a pozytywne skutki wdrożenia automatyzacji mogą wkrótce być widoczne jak na dłoni.