Prowadzisz od kilku lat swoją firmę, jednak z jakiegoś powodu musisz zmienić jej nazwę? Nazwa firmy to bardzo ważny element w jej działalności. Może znacznie wpływać na przyciągnięcie potencjalnych klientów, dlatego powinna być chwytliwa, łatwa do zapamiętania oraz, co najważniejsze – powinna oddawać specyfikację tego, czym zajmuje się firma. Zmiana nazwy firmy może przynieść wiele komplikacji i z pewnością jest to dość pracochłonne zajęcie. Wymaga korekt wielu dokumentów, zaprojektowania nowego logo. Wpływa także na umowy z klientami, których wypada poinformować o zmianie nazwy firmy. Zastanawiasz się, co musisz wiedzieć na temat zmiany nazwy firmy? Jak wyglądają formalności oraz jak sprawnie przeprowadzić zmianę nazwy firmy? Wszystkiego dowiesz się po przeczytaniu tego artykułu. Zapraszamy do lektury!
Każda firma musi mieć swoją nazwę – to oczywiste. Mimo to, znalezienie odpowiedniej nazwy już nie jest takie proste. Czy wiesz, że w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, w nazwie Twojej firmy musi znajdować się Twoje imię i nazwisko? Instytujcą, która zajmuje się spisywaniem nazw wszystkich firm i innymi działaniami z tym związanymi jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej – być może szerzej znana jako CEIDG. Jeśli z jakiegoś powodu podjąłeś decyzję o zmianie nazwy swojej działalności, powinieneś zrobić to we współpracy z Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej. Cała procedura to dość złożony proces, ale nie martw się. Z naszego artykułu dowiesz się:
- Kiedy zmiana nazwy firmy jest nieunikniona?
- Jak musi wyglądać nazwa firmy – czy musi spełniać jakieś kryteria?
- Jak zmienić nazwę firmy?
- Zmiana nazwy działalności a jej profil – czym różnią się procedury?
- Jak wpływa zmiana nazwy firmy na umowy z partnerami?
- Czy muszę załatwiać coś w Urzędzie Skarbowym, w związku ze zmianą nazwy firmy?
Kiedy zmiana nazwy firmy jest nieunikniona?
Niestety, zmiana nazwy firmy wiąże się z załatwianiem bardzo wielu spraw. Pochłania wiele czasu i wymaga skupienia swojej uwagi przez jakiś czas na działaniach związanych wyłącznie z nazwą. Jednak czasem jest to niezbędne, aby firma mogła nadal poprawnie funkcjonować – przynosić zyski czy być bardziej rozpoznawalna przez potencjalnych klientów czy kontrahentów. Być może właściciel firmy chce całkowicie zmienić profil swojej działalności, a poprzednia nazwa wskazuje jednoznacznie na poprzednią działalność? Przykładowo, jeśli zajmujesz się produkcją maseczek – twoja firma może nazywać się Maska S.A. Produkcja tego typu artykułów nie przynosi już zysku, a więc chcesz zacząć produkować chusteczki higieniczne – tutaj zmiana nazwy jest nieunikniona, aby nie wprowadzać potencjalnych klientów w błąd. Może wystąpić także inna sytuacja – kiedy władzę nad przedsiębiorstwem przejęła całkiem inna osoba, która chce zaznaczyć zmiany na każdej płaszczyźnie działalności przedsiębiorstwa. Być może właściciel dowiedział się, że na rynku istnieje już firma o podobnej nazwie. Jeśli nadanie swojej firmie podobnej nazwy, którą nosi inna było nieświadome – warto zmienić nazwę na nieco różniącą się od poprzedniej, aby grać fair w stosunku do konkurencji. Nie jest ważne, czemu chcesz zmienić nazwę swojego przedsiębiorstwa – to działanie nie wymaga uzasadnienia na żadnym etapie całej procedury.
Jak musi wyglądać nazwa firmy – czy musi spełniać jakieś kryteria?
Tak naprawdę możesz nazwać swoją firmę tak, jak chcesz. CEIDG nie może ingerować w Twoją decyzję. Ważne jest, aby nazwa działalności jednoznacznie określała, czym zajmuje się przedsiębiorstwo, była łatwa do zapamiętania oraz wpadała w ucho – te wszystkie cechy mają na celu ułatwienie sobie marketingu – przyszli klienci czy kontrahenci łatwiej Cię zapamiętają, a to wpłynie pozytywnie nawet na Twoje przychody. Mimo że urząd nie może nadmiernie ingerować w nazwę firmy, to musi ona spełniać kilka kryteriów, a są to:
- Zasugerowanie profilu działalności. Co prawda, nie jest to konieczne, ale znacznie pomoże klientom w rozpoznaniu, czym zajmuje się dana firma. Często widzimy nazwę przedsiębiorstwa, i nie do końca domyślamy się, czym może się zajmować. Dlatego właśnie nazwa powinna jakkolwiek sugerować, czym się zajmuje. Jednocześnie, nazwa nie może wprowadzać w błąd. To wyjaśnimy w następnym punkcie.
- Nazwa nie wprowadza w błąd. Wyjaśnijmy to na przykładzie. Jeśli chcesz zarejestrować warsztat samochodowy, nie możesz nazwać go na przykład “Salon piękności W. Barczak” Oczywiście, możesz mieć na myśli piękno samochodów, które z Twojego zakładu wyjadą, jednak taką koncepcję prawdopodobnie zrozumiesz tylko ty. Ewentualnie osoby, którym wyjaśnisz swój nieoczywisty pomysł. W urzędzie taka nazwa najprawdopodobniej nie zostanie zaakceptowana, ponieważ już na wstępie wprowadza odbiorcę w błąd.
- Brak wulgarnych, obraźliwych słów. Nazwa Twojej firmy musi być neutralna. Niedopuszczalne jest, aby obrażała jakąś grupę społeczną czy inną jednostkę gospodarczą. To oczywiste, jednak wymaga podkreślenia. Nazwa nie może nikogo obrażać, ani sugerować czyjejś mniejszości względem nas.
Jak widzisz, powyższe wytyczne nie są trudne do spełnienia. Tak naprawdę przy tworzeniu nazwy nie trzeba wykazywać się specjalną kreatywnością. Wystarczy zrozumieć, czym cechuje się dobra nazwa oraz mieć w głowie podstawowe zasady moralne. Wymyślenie nazwy nie jest trudne!
Jak zmienić nazwę firmy?
Przejdźmy do meritum. Jak zmienić nazwę firmy? Cała procedura powinna rozpocząć się od złożenia wniosku. Możesz to zrobić w urzędzie gminy, przez internet lub wysyłając taki wniosek pocztą. Dziś zdecydowana większość przedsiębiorców wybierze zmianę nazwy firmy za pomocą internetu, ponieważ jest to opcja dużo szybsza, bezpieczniejsza i wygodniejsza niż stanie w kolejkach urzędów.
Zmiana nazwy działalności a jej profil – czym różnią się procedury?
Różne rodzaje spółek działają na różnych zasadach, określonych przez prawo. Dlatego też zmiana nazwy może wyglądać inaczej w przypadku różnych spółek.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
W spółce z.o.o. do zmiany nazwy niezbędna jest uchwała podjęta przez wszystkich wspólników. Po uchwaleniu odpowiedniej uchwały należy zgłosić zmiany do KRS oraz Urzędu Skarbowego, nie później niż 7 dni po uchwaleniu zmiany nazwy spółki.
Spółka komandytowa
Tutaj w nazwie wymagane jest nazwisko jednego z komplementariuszy. Niezbędne jest określenie profilu działalności w nazwie. Cała procedura wygląda praktycznie identycznie jak w przypadku spółki z.o.o.
Spółka akcyjna
Tutaj sprawa wygląda podobnie jak powyżej, z jednym małym wyjątkiem. Walne zgromadzenie spółki przegłosowuje tutaj jej statut. Najważniejsze, jak w poprzednich przypadkach, jest złożenie odpowiednich wniosków, trzymając się terminów.
Jak wpływa zmiana nazwy firmy na umowy z partnerami?
Zmiana nazwy spółki nie wpływa najczęściej na diametralną zmianę jej działalności. Zobowiązania, jakich podjęliśmy się jeszcze pod starą nazwą, nadal obowiązują. Zmienia się tylko nazwa naszej działalności. Konieczne jest poinformowanie wszystkich kontrahentów o zaistniałej zmianie, aby uniknąć niepotrzebnych nieporozumień. O zmianie nazwy spółki możemy poinformować mailowo, telefonicznie lub przy najbliższym spotkaniu z przedstawicielem firmy, z którą współpracujemy.
Czy muszę załatwiać coś w Urzędzie skarbowym, w związku ze zmianą nazwy firmy?
Urząd Skarbowy kojarzy nam się jedynie z płaceniem pieniędzy, jednak w tym przypadku nasze działania nic nie kosztują. W związku ze zmianą nazwy działalności nie musisz wnosić żadnych opłat do Urzędu Skarbowego. Jednak konieczne jest, aby poinformować Urząd o zmianie nazwy. Powinieneś dostarczyć informację o zmianie nazwy działalności także do ZUS. Wszystkie te informacje powinny być dostarczone do odpowiednich urzędów maksymalnie w ciągu siedmiu dni od wprowadzenia zmian w danych. Także bank, w którym rozlicza się spółka, powinien zostać poinformowany o wszelkich zmianach. Nie wolno zapomnieć o zmianie pieczątki na tą z nową nazwą firmy. Faktury także powinny zostać poddane odpowiedniej korekcie.