Wizerunek marki a umowa z influencerem. Na co warto zwrócić uwagę?

Wizerunek marki a umowa z influencerem. Na co warto zwrócić uwagę?

Grono użytkowników mediów społecznościowych stale się powiększa. Osoby w różnym wieku zakładają konta w kolejnych wirtualnych serwisach, co często wiąże się ze śledzeniem poczynań ich ulubionych twórców oraz różnymi formami wsparcia. Doskonale zdają sobie z tego sprawę właściciele największych marek. Aby trafić do wybranej przez siebie grupy docelowej, coraz częściej korzystają oni z pomocy influencerów. Aktywnych i lubianych celebrytów można bowiem znaleźć w niemal każdej branży. Co zrobić, aby współpraca przebiegała pomyślnie? I jak powinna wyglądać umowa z influencerem?

Na czym polega współpraca z influencerem?

Promocja produktu lub ogółu działań danej marki, opierająca się na współpracy z aktywnymi użytkownikami Internetu, przybiera różne formy. Najczęściej jej głównym założeniem jest zwiększenie grona potencjalnych klientów lub budowa wizerunku. Firmy, które decydują się na zawarcie umowy z influencerem, zlecają mu stworzenie materiałów, które pomogą osiągnąć zamierzony cel.

Oczywiście, współpraca musi być korzystna dla obu stron. Dlatego w umowie z influencerem należy zawrzeć zapis dotyczący wynagrodzenia. Nie zawsze jest ono wypłacane w konkretnej kwocie pieniędzy. Coraz popularniejsze są tzw. umowy barterowe, na podstawie których twórca uzyskuje od firmy produkt, który ma promować, na własność.

Szczegóły umowy z influencerem

Z powyższego opisu można wysnuć wniosek, że współpraca firmy z influencerem jest nieco specyficzna. Korzystając z różnego rodzaju usług, często doskonale wiemy, czego się spodziewać. Dotyczy to zarówno klientów, jak i świadczących usługi sprzedawców. Promocja internetowa przybiera jednak tak różne formy, że określenie jej dokładnego kształtu i uniwersalnych warunków nie jest możliwe.

Dlatego tak ważne jest odpowiednie skonstruowanie umowy z influencerem. Zatrudniana przez markę osoba musi wiedzieć dokładnie, czego oczekują od niej jej przedstawiciele. Dokument powinien określać formę wynagrodzenia i zakres swobody twórcy jak najbardziej szczegółowo. 

Zanim jako przedstawiciele danej marki podejmiemy się skonstruowania umowy z influencerem, powinniśmy przede wszystkim:

  • zapoznać się z jego działalnością i sprawdzić, czy odpowiada ona wybranej przez nas grupie docelowej; analogicznie twórca ma prawo przyjmować oferty od tych marek, których działalność nie jest sprzeczna z jego poglądami,
  • skontaktować się z dobrą kancelarią, zorientowaną w rynku internetowym i mediach społecznościowych, w celu konsultacji warunków umowy.

Najlepszym sposobem na zawarcie umowy z influencerem satysfakcjonującej dla obu stron jest kontakt z firmą Capital Legal. Przydatna będzie bowiem pomoc profesjonalistów, którzy doskonale znają przepisy prawa autorskiego i mają doświadczenie w konstruowaniu umów dla swoich klientów.

Dodaj komentarz